1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

وزارت اطلاعات، کومله را به بمب‌گذاری چهار سال پیش مهاباد متهم کرد

SH۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سه تن از اعضای یک تیم تروریستی وابسته به حزب کومله را دستگیر کرده است. بر اساس این اعلان، افراد دستگیرشده در بمب‌گذاری چهارسال پیش مهاباد در رژه ارتش دست داشته‌اند.

https://p.dw.com/p/1C23J
عکس تزیینی است
عکس تزیینی استعکس: Shahr.ir

نزدیک به چهار سال پیش در هفته موسوم به "دفاع مقدس" در ایران که هم‌زمان با سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق است، شهر مهاباد به هنگام رژه نیروهای مسلح با انفجاری لرزید. این بمب‌گذاری منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و جراحت بیش از ۴۰ تن شد.

بلافاصله دو حزب اصلی کردستان، دموکرات و کومله و نیز جبهه متحد کرد و سازمان حقوق بشر کردستان این اقدام را محکوم کردند.

حالا پس از چهار سال، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرده که سه نفر از اعضای یک تیم تروریستی وابسته به حزب کومله را که در انفجار سال ۸۹ مهاباد دست داشته‌اند، دستگیر کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت اطلاعات، دستگیرشدگان اعتراف کرده‌اند که آموزش، تجهیز و تامین مالی این تیم توسط حزب کومله انجام شده است.

فعالان حقوق بشر کرد نگران این موضوع هستند که دستگیری‌های جدید، بهانه‌ای باشد برای اعدام زندانیان سیاسی کردستان. این هشدار در سال ۸۹ و پس از وقوع انفجار در مهاباد هم از سوی یکی از فعالان کرد در گفت‌وگو با دویچه‌وله مطرح شد.

"سامان رسول‌پور" در مصاحبه با دویچه‌وله در سال ۸۹ در این باره گفته بود: «احتمال این هست که چند نفر را دستگیر کرده و برای تلافی و در فضای روانی موجود، آنها را قربانی کنند. درست است که این یک اقدام تروریستی و زشت بوده اما کسانی که بازداشت می‌شوند نباید به فوریت اعدام و مجازات شوند. این منطقی نیست و مجازات فوری آنها یک دلیل سیاسی و با انگیزه‌های امنیتی است. جریان‌های مدافع حقوق بشر باید خواستار روشن شدن ابعاد این ماجرا و تشکیل پرونده حقوقی برای کسانی شوند که در این ارتباط دستگیر می‌شوند».

دستگاه قضایی ایران به طور معمول پس از هر اقدام تروریستی در مناطق مرزی و اقلیت‌نشین ایران، چند تن از زندانیان همان منطقه را اعدام می‌کند. در آخرین نمونه، پاییز گذشته پس از حمله تروریستی گروه جیش‌العدل و کشتن ۱۴ مرزبان ایرانی در سیستان و بلوچستان، ۱۶ زندانی بلوچ در زندان زاهدان اعدام شدند. دادستان عمومی و انقلاب زاهدان روز ۴ آبان اعلام کرد: «صبح امروز در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ۱۶ نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کردیم.»

در جریان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز دو زندانی عقیدتی به نام‌های آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی که چند ماه پیش از انتخابات دستگیر شده بودند، به جرم دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات اعدام شدند.