1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

تذکر به وزیر برای همزمان بودن پرواز هواپیماها با اذان

BK۱۳۹۳ خرداد ۵, دوشنبه

در نشست علنی روز دوشنبه مجلس نزدیک به ۹۰ تذکر نمایندگان به اعضای دولت و رئیس جمهور خوانده شد. دو نماینده با تذکر به وزیر راه خواستار اقدام برای جلوگیری از همزمان بودن پرواز هواپیماها با ساعت اذان شده‌اند.

https://p.dw.com/p/1C7IW
عکس: Behrouz Mehri/Afp/Getty Images

تقریبا هیچ یک از اعضای دولت یازدهم از تذکرهای روز دوشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بی‌بهره نماندند. سهم رئیس جمهور با ۱۲ و وزیر راه و شهرسازی با ۱۱ تذکر بیش از دیگر اعضای کابینه بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا در خاتمه نشست روز دوشنبه پنجم خرداد مجلس، ضرغام صادقی، از اعضای هیئت رئیسه تذکرهای کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را خواند.

برابر گزارش معاون نظارت مجلس سال گذشته در سه ماهه میان ششم آذر تا هفتم بهمن نمایندگان مجلس ۱۲۱۳ تذکر به هیئت دولت داده‌اند. در آن دوره نیز حسن روحانی با ۱۹۶ مورد در جایگاه نخست و وزیر راه با ۱۴۱ تذکر نفر دوم بود.

تذکر به وزیر اطلاعات درباره خسارت کشتی

بر اساس گزارش‌ها محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده سبزوار در تذکری به وزیر اطلاعات از او پرسید: «چرا دعوای مالک کشتی‌ای که در اجاره سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، موجب محکومیت ۱۰۰ میلیون دلاری شد.»

خبرگزاری ایرنا و پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجلس درباره جزئیات این تذکر و ارتباط وزارت اطلاعات با دعوای حقوقی سازمان کشتیرانی توضیح بیشتری منتشر نکرده‌اند.

با افزایش چشمگیر تذکر به اعضای دولت و سوال از وزیران، حسن روحانی دی‌ماه گذشته برای نخستین بار از این روند انتقاد کرد و برخی از تقاضاها و درخواست‌ها را غیرقانونی خواند.

یکی از تذکرها به رئیس جمهور توسط نمایندگان شماری از شهرهای شمالی مطرح شده و به "تعیین و اعلام قیمت برگ سبز چای" مربوط است.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در تذکر به رئیس جمهور از او می‌پرسد: «چرا ادارات دولتی آگهی‌های خود را به وزارت ارشاد نمی‌دهند تا توزیع عادلانه شود.»

به گزارش سایت خبری مجلس، در نشست روز دوشنبه نماینده املش نیز به وزیر کشور "در خصوص جلوگیری از ساخت و ساز تپه‌های خیابان انتهای خیابان معین در پونک تهران تذکر داد."

رعایت وقت نماز در پرواز هواپیما

علی طاهری و احمد سالك نمایندگان گرگان و اصفهان در قالب تذكری به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از سازمان هواپیمایی كشوری خواستند تا "نسبت به همزمان نبودن پروازها با ساعات اذان برای رعایت اقامه نماز اول وقت اقدامات لازم را انجام دهد."

یکی دیگر از تذکرها به وزیر راه توسط نماینده پاکدشت داده شده و مطابق گزارش‌ها "در خصوص جلوگیری از حوادث رانندگی در محورهای حوزه انتخابیه‌اش" بوده است.

نماینده بجنورد هم به خاطر "تاخیر در ساخت روستای راز و جرگلان و دهستان سفلی و میان‌رود" و نماینده زاهدان به خاطر "عدم وجود بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان" به عباس آخوندی تذکر داده‌اند.

قائید رحمت نماینده درود و ازنا با تذکر به وزیر راه و شهرسازی خواهان "تسریع در اجرای عملیات کمربندی حوزه انتخابیه‌اش" شد و در تذکر دیگری از وزیر صنعت و معدن خواست "بهره‌برداری از بارانداز ریلی غرب کشور" شتاب گیرد.

تذکرهای هنری مجلس

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی زیر عنوان "تذکرهای هنری در مجلس" به بخشی‌هایی از هشدارها و درخواست‌های نمایندگان اشاره دارد که مخاطب آن علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مطابق این گزارش چهار نماینده زن مجلس از جنتی خواستند "با بازیگرانی كه خطوط قرمز و ارزش‌های نظام را رعایت نكردند و خاطر ملت را خدشه‌دار می‌كنند" برخورد جدی كند.

این نمایندگان از فرد خاصی نام نبرده‌اند اما ظاهرا منظور آنها لیلا حاتمی و حاشیه‌های حضور او در جشنواره سینمایی کن است. گروهی که خود را "خواهران دانشجوی حزب‌الله" می‌نامند با طرح شکایتی خواستار مجازات حاتمی به خاطر روبوسی با رئیس ۸۴ ساله جشنواره شدند.

۲۰ نماینده نیز در قالب تذکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علت "صدور مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی مغایر شئونات اسلامی با حضور خوانندگان مبتذل" انتقاد کردند.

علی ایرانپور نماینده دیگری بود که به تنهایی به سه وزیر تذکر داد و از جمله "لزوم توجه بیشتر سازمان اوقاف استان اصفهان به امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان مبارکه" را به علی جنتی گوشزد کرد.

حسن روحانی رکورددار دریافت تذکر از نمانیدگان مجلس است
حسن روحانی رکورددار دریافت تذکر از نمانیدگان مجلس استعکس: imago/UPI Photo